trekhaak - storing

• WebMaster
  • WebMaster's Profielfoto
  • Administrator
  • Administrator
Lees meer
19 jaren 2 maanden geleden #754 door WebMaster
Beantwoord door WebMaster in topic trekhaak - storing
Oorspronkelijk geplaatst door: Rens

"Overigens lijkt het me niet uit te maken of je nu een Multicon Weltstekker of een Jaeger onder zo'n auto monteert - die computer blijft toch hetzelfde... "

Dat zou je denken ja, maar het blijft dan vreemd dat onze 'leen'auto, met -mag je aannemen- dezelfde elektronica aan boord, maar wél voorzien van een multicon-west stekkerdoos, géén storing meldde. Inmiddels heb ik van iemand van het bedrijf die de 'leen'auto beschikbaar heeft gesteld begrepen dat er adapterstekkers zijn waarin de interne contacten van 13 naar 7 niet goed zijn aangebracht. Verder meldde hij dat zij de trekhaken (die standaard van jaeger worden voorzien) laten leveren met multicon-west, omdat ze daar minder technische problemen mee bleken te hebben.

Bovendien kun je nog denken dat die adapter extra weerstand (of wat dan ook) veroorzaakt, waardoor de boardcomputer een foutmelding geeft.

Tenslotte zou het ook nog in de remlichtschakelaar kunnen zitten.....

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

• WebMaster
  • Administrator
  • Administrator
Lees meer
19 jaren 2 maanden geleden #755 door WebMaster
Oorspronkelijk geplaatst door: Ad Kuijken

Rens,

Ik begrijp dat je wagen maximaal 750 kg mag zijn, dan heb je inderdaad in alle gevallen een mistachterlicht nodig. Blijft wel dat je dan met een 7 polige stekker aan de aanhangwagen een draad te weinig hebt, je hebt dan namelijk geen draad voor de binnenverlichting van je popup meer over. Vervanging van de bekabeling op je wagen lijkt mij dan toch het beste, het microschakelaartje in de multicon-west zorgt ervoor dat met aanhangwagen en ingeschakeld mistachterlicht het mistachterlicht van de auto niet brand.

• WebMaster
  • Administrator
  • Administrator
Lees meer
19 jaren 2 maanden geleden #756 door WebMaster

Ad, het is hoogstwaarschijnlijk toch de (micro)elektronica in onze auto die een 'fout' in (of mét) de popup registreert.
Het is mogelijk dat de 'leen'auto die 'fout' niet heeft geregisteerd (en dus ook niet heeft gereageerd).
Kortom, de bedrading in onze popup lijkt op zich gewoon oké en het motormanagement van onze auto op zich óók. Het is dus eigenlijk nu de 'kunst' om ervoor te zorgen dat de auto niet langer melding maakt van een storing (waardoor de auto er na een tijdje gewoon mee ophoudt). Dat kan in iets heel 'kleins' zitten. Ik moet nog een afspraak maken met de garage. De auto gaat daar dan mét de popup heen.

Overigens hebben we wel binnenverlichting, maar dat zal dan zeker 220 V zijn.

• WebMaster
  • Administrator
  • Administrator
Lees meer
19 jaren 2 maanden geleden #757 door WebMaster

De garage zegt weinig (zonder extra kosten...) te kunnen betekenen, omdat zij vinden hun werk goed gedaan hebben. Op zich juist, maar klantvriendelijk is het niet zo.
Inmiddels heb ik gezien dat aan de middelste pool van de popup-stekker, nr. 7, geen draad is bevestigd. Dit is de pool voor achterlicht links. Dat is óók precies de melding die de computer van de auto aangeeft: "schlusslicht links defekt". Zou het kunnen zijn dat in de 13-polige stekkerdoos van de trekhaak op nr. 7 het linker achterlicht is aangesloten, maar omdat ik in de 7-polige stekker van de popup geen draad zie, de auto dáárom die foutmelding geeft ?!
Overigens zou dat betekenen dat BEIDE achterlichten op één andere pool zitten, namelijk op pool 5 ??
Wie kan ons hierover wat schrijven ?

• WebMaster
  • Administrator
  • Administrator
Lees meer
19 jaren 2 maanden geleden #758 door WebMaster
Oorspronkelijk geplaatst door: Paul

Rens,

Een vervelend probleem.
Pool 5 en 7 zijn inderdaad voor de achterlichten. Het lijkt er op dat je achterlichten gewoon zijn doorverbonden vanaf pool 5. Wellicht dat er in Amerika maar één draad naar achteren loopt en dat ze bij het ombouwen geen draad extra hebben getrokken. Een quick en dirty of tijdelijke oplossing hiervoor is om draad 5 en 7 aan elkaar te koppelen, maar volgens mij mag dat niet en kan dat schadelijk zijn voor je auto. Dit zou je dealer moeten kunnen aangeven.

Maar toch zou ik het niet accepteren dat je auto het niet meer doet na een paar kilometers. Onderweg kan natuurlijk altijd een lampje kapot gaan. Het is keurig dat de auto dat aangeeft, maar het is absurd dat de auto er dan mee stopt. Dit is echt een fout in de auto en moet kunnen worden hersteld (wellicht software update). Ik zou dit probleem bij de dealer neerleggen.

De oudere leenauto had waarschijnlijk nog niet de in gebouwde controle of lampjes kapot zijn, of dit was uitgeschakeld als de aanhangwagenstekker gekoppeld is (autosoftware wordt vaak geupdate, dus het zegt niet veel dat het met de leenauto wel goed ging).

Succes, Paul

p.s. een tip, maar volgens mij heb je die al gevonden: op de site www.caravanhandboek.nl bij electriciteit staat alles over de verschillende stekkerdozen.

• WebMaster
  • Administrator
  • Administrator
Lees meer
19 jaren 2 maanden geleden #759 door WebMaster

Paul, dank voor je reactie.
De popup is vanochtend bij de dealer geweest, maar die hebben het afgedaan als dat het aan de popup ligt, zónder dan exact na te gaan waaráán het dan precies ligt. Met de (kundigheid van de) dealer kom ik dus weinig verder, zo vrees ik.
Over dat motormanagement: Als de auto een bepaalde storing signaleert, dan reageert het systeem daar nu eenmaal op. Stel dat de remlichten het niet meer doen, dan signaleert het systeem dat als "onveilig", hetgeen er toe kan leiden dat het motorvermogen tot bijna nihil wordt gereduceerd.
Overigens schrijf je 'oudere leenauto', maar die was juist een jaar jonger dan de onze. Die leenauto had 13polig multicon west, bij onze auto is 13polig Jaeger gemonteerd.
Verder: hoe zou ik draad 5 en 7 kunnen samenbinden ? Immers, er ís geen draad 7...

Tijd voor maken pagina: 0.127 seconden

PopUpClub.nl maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren en het gebruiksgemak te vergroten. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Akkoord' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Ik accepteer het gebruik van cookies op deze site.

EU Cookie Directive Module Information