trekhaak - storing

• WebMaster
  • WebMaster's Profielfoto
  • Administrator
  • Administrator
Lees meer
19 jaren 2 maanden geleden #748 door WebMaster
trekhaak - storing werd gestart door WebMaster
Oorspronkelijk geplaatst door: Rens

Onze popup is voorzien van fietsendrager achterop, waarschijnlijk door importeur. De bedrading van de kentekenverlichting is daarvoor verlengd en deze verlichting is bevestigd achterop de drager. Bovendien is door vorige eigenaar een mistachterlicht aangebracht, waarvoor de stroomvoorziening is 'afgetapt' van de bedrading naar de kentekenverlichting. Dit mistachterlicht trouwens, heeft een aan/uit-schakelaartje. Wordt dus niet vanaf dashboard bediend....
Nu het probleem. Wij hebben een trekhaak laten monteren. Dat is een 13-polige met een verloop naar 7-polig. Echter, de auto meldt een storing (brandend controlelampje) aan de verlichting linksachter van de popup. Dit is ernstig, want het motormanagement geeft er gewoon na een x-aantal kilometers de brui aan en de auto staat aan de kant.... De dealer van de auto (die de haak heeft gemonteerd) kan hier weinig aan doen. Immers, het is onze vouwwagen en de bedrading daarvan is daarmee ook ons probleem, althans áls het probleem inderdaad in de popup-bedrading zit.
Doormeting van de in de auto aangelegde trekhaakbedrading levert geen resultaat op, althans, behalve dan dat díe geheel goed is geinstalleerd.
Hoe los ik dit nu op ? Ik heb van auto- en aanhanger-elektronica totaal geen verstand. Is het een optie om dat mistachterlicht er eens tussenuit te halen en dan kijken of het controlelampje nog brandt ? Of zou het probleem al in de verlengde kentekenverlichting kunnen zitten ? Of wellicht zelfs in de keuze voor één van de twee 7-polige systemen ?

Hopelijk kan iemand ons helpen, want we kunnen nu geen kant op en willen wel met de popup op vakantie...

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

• WebMaster
  • Administrator
  • Administrator
Lees meer
19 jaren 2 maanden geleden #749 door WebMaster
Beantwoord door WebMaster in topic trekhaak storing
Oorspronkelijk geplaatst door: Ad Kuijken

Sommige nieuwere auto's hebben een z.g. CAN-bus waarbij alle lampen achter via één stroomdraad worden gevoed. Middels een electronisch signaal wordt dan de juiste lamp geactiveerd. De dealer kan je vertellen of dat bij jullie auto ook zo is. Doordat het mistachterlicht met een schakelaartje vanaf de verlichting is aangesloten kan dat de oorzaak zijn van het probleem. Bij ingeschakeld mistachterlicht wordt er teveel stroom afgenomen en dat vindt het motormanagement systeem niet goed. Waarschijnlijk los je het op door het mistachterlicht los te koppelen van de verlichting. Als jullie popup een TTM (totaal toegelaten massa) heeft van meer dan 750 kg (dan heb je een eigen kenteken) en hij is voor 1 januari 1998 op de weg toegelaten dan is een mistachterlicht zelfs niet verplicht. Als je popup geen eigen kenteken heeft dan is in alle gevallen een mistachterlicht verplicht. Er zal dan niets anders opzitten als aanpassen van de popup bekabeling naar 13-polig met aparte draden voor alle lampen achterop en ook een aparte aansluiting voor de binnenverlichting van de popup. Ik vermoed trouwens dat bij jullie de binnenverlichting op de stekker nog aangesloten is op aansluiting nummer 2, deze is echter op de trekhaak bedoeld voor het mistachterlicht! Dit zou ook de oorzaak kunnen zijn van je probleem. Zie ook www.caravanhandboek.nl onder item Mistachterlicht, deze site staat ook op de links pagina van onze popup site. Als je lid bent van de popup club kun je mijn telefoonnummer vinden op de ledenlijst en mag je me wel bellen als je wilt.

Bewerkt: 21 May 2007 22:41 GMT

• WebMaster
  • Administrator
  • Administrator
Lees meer
19 jaren 2 maanden geleden #750 door WebMaster

Ad, hartelijk dank voor je reactie. Deze heeft ons waarschijnlijk dicht bij het antwoord gebracht, maar nog niet bij de oplossing. Wat is er nl. het geval. Wij hebben de dealer nadrukkelijk gevraagd om een 7-polige aansluiting, maar die stelt dat zij alleen nog 13-polige met een adapter kunnen leveren. Echter, wij hebben als vervangend vervoer exact dezelfde auto gekregen, maar dan van ongeveer één jaar jonger, maar....mét 7-polige stekker. Deze 'leen'auto gaf echter geen foutmelding op het dashboard ! Met andere woorden, met de onder ónze auto gemonteerde trekhaak lijken we dus 'pech' te hebben gehad. Dit kan toch niet de bedoeling zijn. Bovendien is voor onze auto gewoon een 7-polige systeem/kabelset leverbaar, alleen niet door onze dealer c.q. importeur. Lijkt een 'vacuum' op te gaan leveren.
Overigens geeft het managementsysteem als melding dat het achterlicht linksachter van de aanhanger het niet doet. Die melding is onterecht, want het licht doet het wél. Vandaar mijn vermoeden dat het in het mistachterlicht of in de verlengde kentekenverlichting moet zitten. Maar goed, hadden wij een andere kabelset/trekhaakset geleverd gekregen, had het hele probleem zich waarschijnlijk niet voorgedaan, nu de gelijkwaardige 'leen'auto met 7-polige haak die melding níet gaf.
De elektronika schijnt overigens zó gevoelig te zijn, dat het inderdaad zo kan zijn dat er ergens in de aanhanger te hoge elektrische weerstand gesignaleerd wordt. Jij hebt het over INgeschakeld mistlicht, maar dat is uitgeschakeld. Ik meen dat echter ook in geval van uitgeschakeld mistlicht er wel sprake kan zijn van een verhoogde/te hoge weerstand, zéker omdat die auto-elektronika op het 'minste/geringste' al kan reageren.
Overigens heb ik twee blauwe en twee groene draden gezien, totaal 6 stuks aangesloten (zo te zien de middelste niet). Ik kan echter niet zien naar welk lichtje die draden lopen.
Maar misschien moet tóch nog de eerste vraag zijn of mijn dealer hier nog een rol in kan/wil spelen. Immers, mogelijk had montage van een ander 7-polig systeem (waar we om gevraagd hadden) niet tot ons probleem geleid, nu de 'leen'auto geen foutmelding gaf.

• WebMaster
  • Administrator
  • Administrator
Lees meer
19 jaren 2 maanden geleden #751 door WebMaster

Overigens is de MTM 750 kg. en is de wagen van 1995. Voor zover ik weet is mistachterlicht dan verplicht.

• WebMaster
  • Administrator
  • Administrator
Lees meer
19 jaren 2 maanden geleden #752 door WebMaster

Ben mogelijk een stapje verder:
Eigen auto heeft 13-polige Jaeger met een adapter naar 7-polig erbij, de 'leen'auto had (heeft) een 13-polige multicon-west. Dealer zal binnenkort eens zo'n multicon-west aan onze haak monteren. Wellicht is dat de oplossing (omdat er in de multicon-west kennelijk een soort van 'schakelaartje' m.b.t. het mistachterlicht is ingebouwd...?).

• WebMaster
  • Administrator
  • Administrator
Lees meer
19 jaren 2 maanden geleden #753 door WebMaster
Beantwoord door WebMaster in topic Multicon vs Jaeger
Oorspronkelijk geplaatst door: Gabriel de Waal

Ik heb ervaring met beide systemen - Jaeger vindt ik de mooiste / meest robuuste. Ik heb al eens meegemaakt dat je het toch voor elkaar krijgt om een stekker ondersteboven in een Multicon West te stoppen - met alle gevolgen van dien (doorgebrande zekeringen enzo). En tegenwoordig zijn de kosten van zo'n verloopstuk naar 7 polig ook niet zo hoog meer.
Verder ken ik een storing met een (terugloop-)lekstroom die inderdaad allerlei controlelampjes doet aanlichten. Wellicht heb je een lekstroom naar aarde?
Echter, die auto had niet zo'n mooi computersysteem. Overigens lijkt het me niet uit te maken of je nu een Multicon Weltstekker of een Jaeger onder zo'n auto monteert - die computer blijft toch hetzelfde...

Tijd voor maken pagina: 0.109 seconden

PopUpClub.nl maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren en het gebruiksgemak te vergroten. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Akkoord' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Ik accepteer het gebruik van cookies op deze site.

EU Cookie Directive Module Information