trekhaak - storing

• WebMaster
  • WebMaster's Profielfoto
  • Administrator
  • Administrator
Lees meer
19 jaren 2 maanden geleden #760 door WebMaster
Beantwoord door WebMaster in topic trekhaak - storing
Oorspronkelijk geplaatst door: Paul

Rens,

Klopt, heb ik niet goed gelezen, was inderdaad jonger. Maar dan kan hetprobleem zeker aan de software van de auto liggen.

Natuurlijk is het een onveilige situatie als een lamp kapot is, maar dan mag het niet gebeuren dat de motor minder vermogen gaat leveren. Dat is namelijk gevaarlijk ipv onveilig. Door een storing aan een lampje mag de auto nooit "zelf" besluiten om te stoppen of vermogen te verminderen. Stel je voor op een helling of een snelweg zonder vluchtstrook of een tunnel: levensgevaarlijk.

Het maakt volgens mij allemaal niet uit of het 5 of 7 polig, Jaeger of Multicon. Dat wordt vaak wel goed geconverteerd. Feit is dat jouw pool 7 niet is aangesloten.

Nog even over het doorverbinden. Ik bedoel dat je een extra draadje legt tussen de lege pool 7 en pool 5. Maar nogmaals, je auto kan dit zien als kortsluiting, dus eerst aan de garage vragen en mogelijk als tijdelijke oplossing gebruiken.

Nogmaals, ik zou dit echt bij de dealer neerleggen.
Als de dealer hier niet op in gaat kan je proberen het linkerachterlampje van je auto er uit te draaien. Als je auto dan een storing geeft en stilvalt is dit echt niet in orde en staat het probleem volledig los van je trekhaak. Je dealer kan je dan niet meer wegsturen. Vraag ze ook eens naar een software-update.

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

• WebMaster
  • Administrator
  • Administrator
Lees meer
19 jaren 2 maanden geleden #761 door WebMaster
Oorspronkelijk geplaatst door: Rens

Paul, de auto viel twee keer stil na ongeveer 100 kilometer.
Wel lastig om telkens wat te veranderen en daarna telkens minimaal 100 km. te moeten rijden om e.e.a. te checken.

Ik denk dat de dealer heel weinig kan doen. Bovendien heb ik het idee dat die het het liefst maar bij mij neerleggen. En als zij zeggen dat alles goed aangesloten is, hoe zou ik dat dan moeten weerleggen ?

Ik weet nog niet wat ik nu moet gaan ondernemen eerlijk gezegd.
Bijkomend probleem is dat de achterzijde van de achterlichten alleen bereikbaar lijkt te zijn door demontage van het gehele achterpaneel, maar dat zit aan de bovenzijde met popnagels bevestigd....
Naar de importeur rijden wordt lastig, want dan kom ik boven de 100 km. uit en sta ik weer langs de kant van de weg...

Ik dacht nog om de draad in pool 5 in pool 7 te gaan steken (dat zou moeten kunnen als beide achterlichten op één draad zitten), maar hoogstwaarschijnlijk krijg ik dan als foutmelding: "schlusslicht RECHTS defekt".....

• WebMaster
  • Administrator
  • Administrator
Lees meer
19 jaren 2 maanden geleden #762 door WebMaster
Oorspronkelijk geplaatst door: Paul

Rens, Is inderdaad niet uit te testen.

Toch zou ik dit uitleggen aan de dealer, dat ook als het gewone achterlicht kapot is de auto ook stil komt te staan en dat dat gevaarlijk is.

Nog even wat mogelijke noodgrepen/lapmiddelen die niet echt fraai zijn:
- Wellicht kan je blijven rijden als je na 50km stopt en de auto helemaal uitzet. Het wordt dan wellicht gereset. Niet echt aan te raden.
- Als je geen extra draad naar achteren wilt trekken ivm popnagels, zou je tussen pool 7 en de massa (nummer opzoeken op www.caravanhandboek.nl) een lampje kunnen hangen. Is wel vreemd zo bij de trekhaak, maar dan ben je tijdelijk uit de brand. Het systeem in de auto ziet dan wel een lampje.
- navragen bij de garage of pool 5 en 7 met elkaar verbonden mogen worden.

Toch is het het mooist als er een extra draad wordt getrokken. Je kan wellicht bij een aanhangwagen of caravanbedrijf hiervoor terecht.
Groet, Paul

• WebMaster
  • Administrator
  • Administrator
Lees meer
19 jaren 2 maanden geleden #763 door WebMaster

Je laatste antwoord zit denk ik heel dicht bij wat er loos zal zijn. Ik heb inmiddels ook geconstateerd dat er één of twee slechte contacten in de stekker van de popup zitten dus daar moet zekerheidshalve ook een nieuwe op.
Verder lijkt het er inderdaad op dat er een draad bijmoet, maar de draad uit pool 5 (waarop beide lichten nu waarschijnlijk branden) zal dan ook moeten worden aangepast.
Ik had nog gedacht om een stukje snoer (dus zonder lampje) tussen pool 5 en 7 te monteren, maar weet niet of dat kortsluiting kan geven. Dat zal ik dus moeten navragen.
Overigens heeft de dealer duidelijk geen zin om er nog wat aan te doen, dus laat ik die optie voorlopig maar varen.

• WebMaster
  • Administrator
  • Administrator
Lees meer
19 jaren 2 maanden geleden #764 door WebMaster

Heb 7-aderige kabel gekocht en nieuwe stekker. Zal die kabel aanleggen onder popup.
Heb met monteur van autodealer afgesproken dat hij vervolgens bedrading aan stekker zal zetten. Aan de onderzijde van de popup, helemaal achter ter hoogte van achterlichten, komt de oude bedrading uit de chassiskoker. Dat zal worden geknipt en vanaf dat punt loopt oude bedrading dus door naar de erse achterlichten. Monteur vermoedt namelijk dat oude blauwe stekkertjes, die in koker van dissel zijn weggestopt, de boosdoeners zijn. We zullen zien (pas over een week "gaatje") en wordt vervolgd.
Arbeidsloon zal worden gedeeld.

• WebMaster
  • Administrator
  • Administrator
Lees meer
19 jaren 1 maand geleden #765 door WebMaster

Nou, de kabel heb ik gelegd en de monteur heeft vandaag alles aangesloten. Wat bleek ? Achter het achterfront (heeft monteur gedemonteerd door uitboren van popnagels) bleek een kluwen (!!!) aan snoeren met blauwe "verbindingsstekkertjes" te zijn aangelegd. Niet te geloven, wát een wirwar. Door wie, dat is de vraag, maar die hoeft niet beantwoord te worden.
De betreffende monteur heeft alles verwijderd en opnieuw aangelegd, verlichting links/rechts gescheiden en een mistlicht dat werkt zoals het hoort (waarbij mistachterlicht van auto dus uitgaat als popup eraan hangt). Hij had van de aangetroffen kluwen bedrading nog foto gemaakt en ook van datgene wat hij ervoor in de plaats heeft aangelegd.
De kosten van de hele operatie (2 1/2 uur werk) hebben we gedeeld. Netjes afgehandeld dus.
Heb op dashboard geen storingsmelding meer. Nu nog een proefrit maken van km. of 100 (en dan hopelijk geen autopech meer) en dan met een gerust hart op vakantie.

Tijd voor maken pagina: 0.105 seconden

PopUpClub.nl maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren en het gebruiksgemak te vergroten. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Akkoord' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Ik accepteer het gebruik van cookies op deze site.

EU Cookie Directive Module Information