Kogeldruk

• WebMaster
  • WebMaster's Profielfoto
  • Administrator
  • Administrator
Lees meer
21 jaren 3 maanden geleden #850 door WebMaster
Kogeldruk werd gestart door WebMaster
Oorspronkelijk geplaatst door: Joost

De kogeldruk van de Cheyenne is in lege toestand al 75 kg. Als je de disselbak gebruikt loopt de druk al snel op tot boven de 100 kg.

Ik heb één keer het gewicht zodanig verdeeld dat ik op 80 kg zat, maar de combinatie werd toen wel erg slingerig. Sindsdien rijdt ik met ca. 100 kg op de kogel en ervaar dan een prima wegligging. wat is eigenlijk het risico van rijden met een te grote kogeldruk? Wie heeft een oplossing voor het kogeldrukprobleem van de Cheyenne?

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

• WebMaster
  • Administrator
  • Administrator
Lees meer
21 jaren 3 maanden geleden #851 door WebMaster
Beantwoord door WebMaster in topic RE: Kogeldruk
Oorspronkelijk geplaatst door: Paul Rustige

Volgens het boekje is de kogeldruk (leeg) van een Santa Fe hoger dan de Cheyenne. Ik kan de kogeldruk rond de 70kg houden. Van het slingeren heb ik geen last door de stabilisator koppeling (zie ook topic stabilisator in dit forum).

Bewerkt: 16 Jan 2005 22:47 GMT

• WebMaster
  • Administrator
  • Administrator
Lees meer
21 jaren 1 maand geleden #852 door WebMaster
Beantwoord door WebMaster in topic kogeldruk
Oorspronkelijk geplaatst door: joost

Beste Joost,

Het rijden met een te hoge kogeldruk kan problemen met het trekkende voertuig veroorzaken. Te lange remweg bij een noodstop, de PUX duwt de auto naar voren, het onbestuurbaar worden van het trekkende voertuig bij hogere snelheden tot in het uiterste geval het afbreken van de trekhaak.
Bovendien ben je het haasje bij controles. In NL valt dit wellicht mee, in het buitenland, bv België staan er zware boetes op.
Advies van de ANWB en Bovag, kogeldruk 75% van de toelaatbare kogeldruk die op het typeplaatje van de trekhaak staat.
Kogeldruk en nettogewichten van kampeermiddelen zijn steeds discussie tussen fabrikanten en consumentenorganisaties.
KCK is een goede bron.
met vriendelijke groet,
Ger Coppers, Roermond. Santa Fé 1997.

• WebMaster
  • Administrator
  • Administrator
Lees meer
21 jaren 4 weken geleden #853 door WebMaster
Beantwoord door WebMaster in topic kogeldruk
Oorspronkelijk geplaatst door: Jan Jaap

De kogeldruk van de Santa Fe is inderdaad hardnekkig hoog.
Wij zijn ook benieuwd naar iemand met een praktische tip.
Zoveel mogelijk achter de achteras laden natuurlijk.
Een andere (wel drastische) maatregel is misschien de keuken er uit te demonteren, indien er toch altijd buiten gekookt wordt.

Fietsendrager op de achterbumper van de Coleman is ook genoemd.
Die bumper lijkt robuust genoeg om er nog iets zwaarders op te monteren.
Heeft er iemand een suggestie?

• WebMaster
  • Administrator
  • Administrator
Lees meer
21 jaren 4 weken geleden #854 door WebMaster
Beantwoord door WebMaster in topic Re: kogeldruk
Oorspronkelijk geplaatst door: Paul Rustige

Ik overweeg een grote PVC pijp op of onder de bumber te monteren. Hierin kunnen dan de rafters van de luifel, jeu de boules ballen en mijn tarp met stokken. Toch weer een paar kilo helemaal achterin, dit kan je meteen door vertalen naar minder kilo's op de kogel.

Bij mij scheelt het ook dat ik eigenlijk niets in de voorste kastjes heb liggen, behalve wat zeiltjes en een lege YerryCan. Ook bij het laden van de plastic boxen zorg ik er voor dat de zware boxen achterinzitten en de lichte (met kleren) voorin.

• WebMaster
  • Administrator
  • Administrator
Lees meer
21 jaren 3 weken geleden #855 door WebMaster
Beantwoord door WebMaster in topic Kogeldruk
Oorspronkelijk geplaatst door: Ger Coppers

Beste mensen,

Voor het bepalen van de kogeldruk kun je heel eenvoudig gebruik maken van de personenweegschaal. Neem een stok van ongeveer 30 cm, plaats deze in de koppelingopening en vervolgens op de personenweegschaal. Zo lees je de kogeldruk af.
Bij de ANWB en autoshops zijn kogeldrukmeters te koop vanaf 20 Euro.

Bij de bepaling van het maximale laadgewicht van de Pop Up
kun je gebruik maken van de een weegbrug voor vrachtauto´s. Uiteraard in ledige toestand. Wederom is de personen weegschaal belangrijk. Weeg alle bagage (eenmalig) en tel deze op bij het ledig gewicht.
Het maximale gewicht staat op het typeplaatje.
Tip, ga daar niet overheen (staat op de zijkant).

Ger Coppers.

Tijd voor maken pagina: 0.185 seconden

PopUpClub.nl maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren en het gebruiksgemak te vergroten. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Akkoord' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Ik accepteer het gebruik van cookies op deze site.

EU Cookie Directive Module Information