Steunpoten

• WebMaster
  • WebMaster's Profielfoto
  • Administrator
  • Administrator
Lees meer
21 jaren 2 maanden geleden #807 door WebMaster
Steunpoten werd gestart door WebMaster
Oorspronkelijk geplaatst door: Roy Oosterom

Heeft iemand ervaring met vervangen van de vier steunpoten onder wagen. Het omhoog "krikken" met de ijzeren staaf bevalt niet echt. Ik wil leiver gewone uitdraai poten, je kan de wagen naar mijn mening geleidelijker waterpas zetten. Het "inklappen" van deze poten gaat ook denk ik ook beter.

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

• WebMaster
  • Administrator
  • Administrator
Lees meer
21 jaren 2 maanden geleden #808 door WebMaster
Beantwoord door WebMaster in topic steunpoten / waterpas
Oorspronkelijk geplaatst door: Joost

de steunpoten zijn volgens mij alleen bedoeld om te steunen en zeker niet om de wagen 'op te tillen'. De wagen kan het beste waterpas gezet worden door eerst in dwarsrichting de as waterpas te zetten door de wagen 'aan de lage zijde' op plankjes of kunststof verhogers te plaatsen of door hem op te krikken en op een assteun of wiellift te plaatsen. Daarna in lengterichting waterpas zetten met het neuswiel en tot slot de steunen gebruiken om de wagen te fixeren.

• WebMaster
  • Administrator
  • Administrator
Lees meer
21 jaren 2 maanden geleden #809 door WebMaster
Beantwoord door WebMaster in topic Steunpoten
Oorspronkelijk geplaatst door: Paul Rustige

De steunpoten zijn er inderdaad niet voor het waterpas zetten.
Wij gebruiken een oliedrukpompje om de wagen op te krikken vervolgens een plankje onder de band en weer laten zakken. Werkt prima en snel.

Roy, wat bedoel je eigenlijk met omhoog krikken?
Bij mijn Santa Fe moet je draaien, ipv krikken.

Voor caravans zijn er trouwens wel extra stevige steunpoten. Ik weet alleen niet og het goed is voor het chasis om hier de zaak mee waterpas te zetten.

• WebMaster
  • Administrator
  • Administrator
Lees meer
21 jaren 2 maanden geleden #810 door WebMaster
Beantwoord door WebMaster in topic Waterpas stellen / afsteunen
Oorspronkelijk geplaatst door: ATANKH

De volgorde waarop wij het stellen en steunen doen;
Eerst de wagen met het neuswiel waterpas stellen in de lengte richting, dan dak omhoog. Vervolgens waterpas stellen over de as, dwars dus. Hiervoor hebben we al enkele hulpmiddelen gehad, bananen, plankjes en zo'n u-vormige beugel (dat is echt een ramp) en de beste oplossing nog niet gevonden. (de u-vormige beugel gaat onder het laagste wiel, met een sleutel (en veel kracht en oplettendheid) draai je dan het laagste wiel omhoog. Dan met de pootjes de wagen waterpas houden (niet te zwaar belasten). Staan de pootjes erg steil dan zet ik er een kunststof assteuntje naast. Zo wordt voorkomen dat het pootje ombuigt / overbelast raakt.
De U-vormige beugel kreeg trouwens zoveel kracht (gewicht) te verduren dat het gedeelte waarop de spindel rust in de grond werd gedrukt en gedeeltelijk inscheurde.

• WebMaster
  • Administrator
  • Administrator
Lees meer
21 jaren 2 maanden geleden #811 door WebMaster
Beantwoord door WebMaster in topic waterpas stellen
Oorspronkelijk geplaatst door: Joost

als je de wagen eerst over de lengteas waterpas zet en daarna een wiel optilt, staat de wagen niet meer waterpas over de lengte-as. Wat theorietisch wel kan is de wagen met het neuswiel waterpas zetten op de enkbeeldige lijn van neuswiel naar het 'hoge' wiel en daarna het lage wiel opkrikken tot de wagen waterpas staat in dwarsrichting.

het opkrikken doe ik gewoon met de krik die bij mijn auto is geleverd: dat gereedschap heb je toch al bij je en het kost weinig kracht. Ik steun het frame bij de opgekrikte as op een 'bokkepoot' (op hoogte instelbare assteun). Voordeel daarvan boven een 'wiel op plankjes' is dat je geen rekening hoeft te houden met inveren van het opgetilde wiel en minder ver hoeft te krikken.

• WebMaster
  • Administrator
  • Administrator
Lees meer
21 jaren 1 maand geleden #812 door WebMaster
Beantwoord door WebMaster in topic steunpoten
Oorspronkelijk geplaatst door: Jack

In de loop der jaren is het stelmechanisme van de poten bij de coleman's gewijzigd. Er zijn types bij waarbij de poten moet ' opkrikken' zoals Roy beschrijft en er zijn er bij die je kunt uitdraaien. Uiteraard zijn ze niet bedoeld om de wagen op te krikken maar om te ondersteunen.Zelf heb ik nog ' stabilisator' stangen aangebracht zoals ooit is beschreven in een Klus KCK. Omdat de steunen schuin onder de wagen staan blijf je altijd beweging houden in de poten. Bij slijtage neemt de speling toe. Dit is te verminderen door de genoemde stangen aan te brengen. (Zelf hebben we een Cheyenne 1997 waar we de nodige aanpassingen op aangebracht hebben!)

Tijd voor maken pagina: 0.085 seconden

PopUpClub.nl maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren en het gebruiksgemak te vergroten. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Akkoord' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Ik accepteer het gebruik van cookies op deze site.

EU Cookie Directive Module Information