Ervaring Scandinavie gezocht

  • WebMaster
  • WebMaster's Profielfoto
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
Lees meer
15 jaren 10 maanden geleden #1047 door WebMaster
Ervaring Scandinavie gezocht werd gestart door WebMaster
Oorspronkelijk geplaatst door: Twan Tiebosch

Wie heeft met een popup al eens door Scandinavie getrokken en hoe is dat bevallen? Wij willen dat volgend jaar gaan doen met ons gezin (3 kids) en vroegen ons af of een camper handiger was dan een popup (afgezien van imagoschade...) ook ivm muggen en scheef staan bijvoorbeeld.
Momenteel gebruiken we een vouwwagen van Combi Camp maar daar willen we eigenlijk vanaf en overwegen eventueel een Fleetwood aan te schaffen (even slikken van de prijs, dat wel...). Reacties welkom!

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

  • WebMaster
  • WebMaster's Profielfoto
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
Lees meer
15 jaren 10 maanden geleden #1048 door WebMaster
Beantwoord door WebMaster in topic Scandinavië
Oorspronkelijk geplaatst door: Hanneke

Hallo Twan, met een popup Cheyenne gaat dat met drie kinderen prima lukken. Als tiener ben ik door mijn ouders al meegenomen voor een rondreis Scandinavië in een popup. De terreinen zijn prima, vaak vlak genoeg, maar neem wel een leveler of een 'banaan' mee. De campings zijn uitgerust met keukens. De overtochten, ook in Noorwegen, zijn te dien, al raad ik je niet de bergwegen in Noorwegen aan, die via de westkant te berijden zijn. Het zijn smalle bergpassen en vaak ook smalle wegen met veel haarspeldbochten. Ook met een camper zou ik die niet graag doen. Ik heb ze zelf met de auto gereden, later toen ik met een tent zo'n rondreis heb gemaakt. De temperatuur is geen probleem. De muggen soms soms wel, maar dat was een kwestie van heel snel naar binnen en buiten, altijd lange mouwen en een lange broek met dikke sokken en speciale antimug van de plaatselijke drogist. Het hangt af van waar je naar toe wilt. Als je over de Noordpoolcirkel naar Finland gaat, kom je onderweg veel muggen tegen. Bij de meren van Zweden viel het ons reuze mee, net als het gebied rond Karlstad. Ook bij Stockholm was het prima. Beste reistijd: rond half juli. Dan is de temperatuur in de nacht niet te koud. Kijk voor meer info bij het Scandinavisch verkeersbureau. Ik zou zeggen: doen! Met onze popup hoop ik de overtocht ook nog eens te maken.
Voordeel van de popup t.o.v een camper: heel veel ruimte! Succes met het maken van een keuze.

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

  • WebMaster
  • WebMaster's Profielfoto
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
Lees meer
15 jaren 9 maanden geleden #1049 door WebMaster
Beantwoord door WebMaster in topic Naar Scandinavië met de Popup
Oorspronkelijk geplaatst door: Roy Oosterom

Hallo wij zijn in 2004 met de popup naar midden Noorwegen geweest: Kiel-Oslo met boot. Vandaar richting Geilo, Flam Voss, Bergen en via de Hardangervida weer terug. In 2004 was er een hittegolf in Noorwegen overdag continue 20-25 graden. Wegen zijn goed te doen met de Popup. Tip; koop een goede gedetailleerde kaart van Noorwegen. Daarop staan de wegen aangegeven waar je wel of niet mag rijden met een aanhanger, houd je hier ook aan! Wij hebben geen problemen gehad. Mocht je meer willen weten bel dan even we hebben nog voldoende documentatie, fotos, film en vooral hele fijne herinneringen.
Groeten Roy en Rosalien (0299-404033) en wellicht tot horens

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

  • WebMaster
  • WebMaster's Profielfoto
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
Lees meer
15 jaren 9 maanden geleden #1050 door WebMaster
Beantwoord door WebMaster in topic Scandinavië met popup
Oorspronkelijk geplaatst door: Rens

Twan, wij zijn drie dagen geleden teruggekomen van ruim drie weken Noorwegen met de popup (Cheyenne). Dit was onze derde reis naar Noorwegen met de popup. In 2007 met de popup naar IJsland geweest. Per reis hebben we gemiddeld zo'n 8 campings 'aangedaan'.

Over Zweden en Finland kunnen we niets zeggen; daar zijn we nooit geweest. De landschappen in Noorwegen (en IJsland !) spreken ons gewoon veel meer aan.

Noorwegen is - wat ons betreft - een geweldig land om met de popup door te reizen.
Wél enkele kanttekeningen daarbij:
- de wegen zijn over het algemeen goed tot heel goed, maar hier en daar toch gaten/putten in het wegdek en ook op uiteenlopende plaatsen sprake van spoorvorming. Oplettendheid en aangepaste snelheid zijn dus wel van belang. Maar goed, je gemiddelde (!) snelheid komt tóch niet boven de 65 km/u uit. Relaxed 'cruisen' dus...
- smalle (berg)wegen e.d. hebben we nooit als belemmering gezien en dus ook altijd bereden. Slechts één maal hebben we met enkele cm.'s speling een vrachtwagen als tegenligger gehad. Maar, dit is wel persoonlijk. Als je dat niet ziet zitten, zijn er voldoende mogelijkheden om de bredere hoofdwegen aan te houden en dan tóch veel te zien en aan locaties te bereiken.
- je zult hier en daar moeten klimmen (althans, je auto...). Gezien het gewicht van de meeste popups is een auto met een motor met voldoende trekkracht dan wel prettig.
- sommige insekten (m.n. steekvliegjes) zijn heel klein en komen door het gaas heen. Paar weken terug hadden we die aan de kust (Maloy), vorig jaar op Senja en 3 jaar terug op IJsland. In dat geval ventileren wij de popup minimaal. Dat beperkte(re) ventileren is geen enkel probleem.

Als je veel doorreist, dus van camping naar camping, is het met name in het hoogseizoen handig om tijdig op de volgende camping aan te komen, d.w.z. zo tussen 15.00 en 16.00 uur. Er zijn dan meestal nog de nodige (tot veel) plekken leeg, waardoor je ook meer manoevreerruimte hebt om de popup goed op een plek te zetten. Campings met afgebakende plekken vind je nauwelijks, dus geen last van hekjes, haagjes e.d.
Wat overigens met name 'camperaars' doen, maar wij niet, is 'wild kamperen'. Het kán hier en daar wel, maar wij staan toch liever gewoon op een camping. Is met kinderen ook gewoon leuker. Op meerdere campings kom je toch wel nodige Nederlanders tegen, maar kinderen hebben nauwelijks last van een taalbarrière om met elkaar te spelen. Campings kosten (in Noorwegen) gemiddeld zo'n 26 euro per nacht incl. elektr.
En inderdaad, koop enkele goede wegenkaarten (1:300.000) en, als je van wandelen houdt, wandelkaarten op schaal 1:50.000 of 1:25.000.

Wij zijn twee maal met de popup naar het hogere noorden van Noorwegen geweest, d.w.z. naar de Lofoten en naar Troms/Senja. Van muggen hebben wij nooit enige last gehad. Wél van de eerder genoemde kleine steekvliegjes. Anti-insektenspul met DEET hielp prima, maar je kunt ook de plaatselijke drogist of 'landhandel' bezoeken. Verder inderdaad een lange broek en T-shirt met lange mouwen, en dat dan met name tijdens wandelingen in de vrije natuur. Neem naast een vest e.d. ook een pet en zonnebrandmiddel mee. De zon kan er behoorlijk 'branden'. En ingeval van een wat langere gletsjerwandeling is een zonnebril (voor alle reisgenoten) ook geen onverstandige reisbenodigdheid.

Koude avonden/nachten hoeven geen enkel punt te zijn: goede kwaliteit slaapzakken voor de nacht en een ventilatorkacheltje met een (stille) 1000 W stand voor overdag/avond. Zo'n kacheltje weegt weinig, is compact en heb je voor 25 euro.

Het weer. Wij zijn nu 5 x in Scandinavië geweest met 5 x prima weer, ook in noordelijk Noorwegen. Dat is misschien een kwestie van mazzel geweest, maar de negatieve verhalen over het Scandinavische weer zijn vaak overdreven. Overigens verstaan wij onder prima weer óók een temperatuur van zo'n 13 graden (hadden we op de Lofoten en enkele dag op IJsland), maar dan wél met blauwe of licht bewolkte hemel.

De overtocht. Wij zijn nu drie maal overgevaren van Kiel naar Oslo v.v. Echt een geweldige bootreis op prachtige schepen (Color Magic en Fantasy). Ja, het kost wat, maar je krijgt er ook veel voor terug. Bovendien hoef je geen extra overnachtingen in te plannen; die heb je op de boot in je hut. Met tijdig (vroeg) boeken spaar je overigens wel tussen de ca. 100 en 250 euro uit. Bij het inchecken wijzen we de dienstdoende loketbeambte wel altijd op de breedte van de popup, teneinde op het dek met caravans e.d. terecht te komen. Dat is tot nu toe altijd gelukt. Je gaat dan weliswaar als een der laatsten aan boord, maar je gaat er ook als een der eersten weer af en dat laatste is best prettig.

O ja, scheef staan. Wel, wij hebben 8 plankjes bij ons die precies in het zwarte kastje van de 'stepper door' passen. Vier plankjes voor de vier uitdraaipoten en vier (of minder...) voor onder één van de wielen. We hebben er de popup altijd zo goed als waterpas mee kunnen zetten.

Succes met je plannen !

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Tijd voor maken pagina: 0.082 seconden

PopUpClub.nl maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren en het gebruiksgemak te vergroten. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Akkoord' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Ik accepteer het gebruik van cookies op deze site.

EU Cookie Directive Module Information