Tweede luifel op Santa Fe '97

• WebMaster
  • WebMaster's Profielfoto
  • Administrator
  • Administrator
Lees meer
19 jaren 2 maanden geleden #792 door WebMaster
Tweede luifel op Santa Fe '97 werd gestart door WebMaster
Oorspronkelijk geplaatst door: Paul Rustige

Een vraagje voor de technici onder ons.
Wij zouden graag op onze Santa Fe uit '97 een tweede fiamma luifel willen plaatsen.
Er is echter maar één goot gemonteerd op de wagen.
We moeten dus een tweede goot op het ABS-dak gaan monteren. Hiervoor zijn verschillende mogelijkheden:
1) lijmen; ik ben bang dat dit niet goed gaat houden. Weet iemand hier een geschikte lijm voor?
2) vastschroeven met parkers en verlijmen; De gaatjes zal ik dan moeten voorboren. Een kampeerspeciaalzaak gaf aan dat je bij een ABS-dak, ondanks het voorboren, het risico loopt op scheurvorming in het dak als er een flinke kracht op de parkers komt te staan.
3) lange boutjes door het dak en verlijmen; Hierbij worden gaten door het dak geboord en lange boutjes door het dak gestoken, met ringetjes en moertjes aan de binnenkant.
Huub gaf aan dat het wellicht beter is om dan buisjes in het dak te doen als afstandhouders, omdat het dak anders wordt vervormd .

Vragen zijn:
- hebben jullie nog andere mogelijke oplossingen?
- hoeveel boutjes moet ik gebruiken over een afstand van 2.80m?
- welke lijm/kit is het beste?

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

• WebMaster
  • Administrator
  • Administrator
Lees meer
19 jaren 2 maanden geleden #793 door WebMaster
Beantwoord door WebMaster in topic tweede luifelgoot
Oorspronkelijk geplaatst door: Jack Tamminga

Paul,

Als je kijkt naar de wijze waarop de handvatten bevestigd zijn aan het dak geeft dat misschien een oplossingsrichting? Wellicht is er iets met een soort 'holle wand' bouten/pluggen te bedenken waarbij er aan de achterkant door het aandraaien van een boutje een soort kraag ontstaat die houvast geeft? Hangt ook een beetje af van het type rail uiteraard wat je wilt bevestigen. Alleen parkers geeft e weinig houvast. heb zelf al wel eens iets geprobeerd met popnagels. Ook deze trek je zo door het ABS heen.

• WebMaster
  • Administrator
  • Administrator
Lees meer
19 jaren 2 maanden geleden #794 door WebMaster
Beantwoord door WebMaster in topic Het geheim.. lagen opbouwen.
Oorspronkelijk geplaatst door: kampeerbeer

Ik hoor het al weer.. lente kriebels met een kleine verbouwing.
Dat dit niet even met een paar boutjes uit de ijzerwinkel gaat wil ik bij deze uitleggen.
Het belangrijkste is om het oppervlak te vergroten waar de bevestiging plaats vindt.
Neem nu een zware wastafel op een gips kalkmuur.
Gips kalkmuren zijn bros en dun en je kan eigenlijk niks op bevestigen.
Toch worden er loodzware wastafels opgehangen.
Hoe dat kan ?? het bevestiging oppervlak vergroten en proberen het gene dat je wil ophangen niet direct op de schroeven te laten aankomen.
Zo zit er aan de andere kant van een gipskalk muur een grote ringplaat en worden de wastafels rondom gekit. Voor water dichtheid maar ook om het bevestiging oppervlak te vergroten.
Terug komend op de luivel van de PopUp
Begin in ieder geval met een rvs strip of een profiel over gehele lengte waar de luivel moet komen.
Zet hier je luivel op vast.
De manier kan verschillend zijn. Mijn voorkeur zou zijn; zoveel mogelijk rvs materialen om de duurzaamheid te garanderen.
Om nu een hoge stevigheids graad te krijgen is het belangrijk dat het gehele hang oppervlak mee gaat doen, om een stijf geheel te krijgen.
Stel de luivel is van een aluminium buisprofiel.. dan is er al wat gewonnen.
Het profiel is eigenlijk al een steunbalk voor het gehele oppervlak.
Wat nu belangrijk is om de bevestiging over de gehele lengte uit smeren.
Dat wil zeggen dat aan de andere zijde van het ABS dak een tweede profiel moet komen of in iedergeval grote ring profielen voor een sterke ophanging. Om het hang oppervlak niet alleen op de bouten te laten hangen zou ik de gehele lengte van de luivel met een montage kit bewerken. Zet de luivel vast tegen het ABS en gebruik Rvs bouten en borg ze met Loctite of met zelf borgende moeren.
Door montagekit te gebruiken dicht je de montagegaten waterdicht af.
Gebruikt nooit rubber ringetjes voor een gat afdichting.
Vooral goedkope en doorgaanse ringetjes verteren in de loop der tijd. UV licht temp. verschillen enz. gevolg een dikke lekkage, en je kan alles weer slopen.
Parkers zijn af te raden ivm speling en loszitten. Het dak is voordurend in beweging door wind en met name opzetten en afbreken. Het is belangrijk een bevestiging door en door te hebben. Bout / Moer systeem.
Een afstand buisje zou ik afraden. Dit gaat vreten en de stijfheid van de bevestig neemt af.
Het geheel komt er op neer dat er lagen opgebouwd worden. Hoe meer lagen hoe sterker de constructie. ( denk aan multiplex en koolstof en/of kevlar / armide vezels. Dit is weer wat anders maar het principe is het zelfde. Hoe meer lagen hoe stijver en sterker het geheel wordt. Het gevaar van scheuren is dan ook niet meer aanwezig.
Door de luivel, en een plint in samenwerking met de ABS dak te bevestigen met een montage kit, krijgt men een enorm sterke constructie.
Een Tip. gebruik zo veel mogelijk Rvs. Als het zogeneemde pisbakkenstaal gaat roesten, kan dit nadelige gevolgen hebben. roestend metaal kan 7x zijn eigen omvang krijgen laat niks heel.
Ik ga bv. bij onze Evolution alle parkers op het slaapgedeelte vervangen voor rvs.
Zelf run ik een bedrijf waar ik alles met rvs doe dus kan ik er makkelijker aankomen.
De meeste bouwmarkten hebben ook veel keus.

Ik zou zeggen.. succes met de luivel en laat het zonnetje wel af en toe naar binnen schijnen

Bewerkt: 10 Feb 2007 22:24 GMT

• WebMaster
  • Administrator
  • Administrator
Lees meer
19 jaren 2 maanden geleden #795 door WebMaster
Beantwoord door WebMaster in topic Tweede Luifelgoot
Oorspronkelijk geplaatst door: ad kuijken

Een extra luifelgoot aan de andere kant van het dak kun je lijmen met een twee componenten epoxy. Hiervoor moet wel eerst het dak goed vetvrij gemaakt worden, gebruik hiervoor geen agressief middel. Wasbenzine voldoet uitstekend. Eventueel het dak en de achterkant van het gootprofiel opruwen door te schuren, hiermee wordt het hechtingsvlak vergroot. Eventueel kun je een aantal schroefjes gebruiken om het profiel vlak te houden tijdens het drogen van de epoxy. Het is niet nodig om een dikke laag epoxy te gebruiken, een dikte van 0,2 tot 0,3 mm is voldoende voor een goede bevestiging. De twee componenten epoxy kun je kopen in de bouwmarkt.

• WebMaster
  • Administrator
  • Administrator
Lees meer
19 jaren 2 maanden geleden #796 door WebMaster
Beantwoord door WebMaster in topic Tweede luifel
Oorspronkelijk geplaatst door: de Bruin

Wij hebben de tweede goot laten monteren bij van Stolwijk.Leg je eventuele problemen met het dak bij hun neer.Het was nog niets eens zo gek duur.

• WebMaster
  • Administrator
  • Administrator
Lees meer
19 jaren 2 maanden geleden #797 door WebMaster
Beantwoord door WebMaster in topic RE: Tweede luifel
Oorspronkelijk geplaatst door: Paul Rustige

Bedankt voor alle reacties. Hier kan ik wat mee!

Ik ga er mee aan de slag. Ik denk dat het een combinatie wordt van de epoxy-lijm en 3 of 4 boutjes met grote ringen en moertjes.

Tijd voor maken pagina: 0.104 seconden

PopUpClub.nl maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren en het gebruiksgemak te vergroten. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Akkoord' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Ik accepteer het gebruik van cookies op deze site.

EU Cookie Directive Module Information