Kookgelegenheid buiten

• WebMaster
  • WebMaster's Profielfoto
  • Administrator
  • Administrator
Lees meer
19 jaren 7 maanden geleden #182 door WebMaster
Kookgelegenheid buiten werd gestart door WebMaster
Oorspronkelijk geplaatst door: Jaap Jan

Misschien een leuk onderwerp voor sommige Popup'ers:
We zijn benieuwd of iemand ervaring heeft met buiten koken.
Maar dan wel zo, dat er een kooktoestel aan of bij het voordeurtje gemonteerd is aan de wagen.
Er zijn voorbeelden van te vinden op het internet van eenvoudige "plank"toestellen tot de gedemonteerde binnenkookunit aan toe.

community.webshots.com/album/183569659ENYjGU/0

Er zit een rail aan het deurtje of aan de wagen zelf, maar hoe pas je dit in de praktijk toe?
Ben benieuwd...

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

• WebMaster
  • Administrator
  • Administrator
Lees meer
19 jaren 7 maanden geleden #183 door WebMaster
Beantwoord door WebMaster in topic buiten koken
Oorspronkelijk geplaatst door: Joost

Wij koken altijd buiten, tenzij het weer zo slecht is dat het onder de luifel niet is uit te houden.
Buiten koken bevalt ons zeer goed: geen etenslucht en troep binnen.

Wij kregen bij onze Cheyenne een amerikaans tweepits buitenkooktoestel meegeleverd. Dit toestel is gemonteerd in een plank. De plank haak je in een rail en steunt met een meegeleverde stang op de zijkant van de vouwwagen. Het meegeleverde toestel heeft een karige vlam en dus niet zo veel capaciteit. we hebben een 50mbar regulator geplaatst, maar dat heeft geen effect gehad. Er zit kennelijk ook nog een drukregulator in het toestel die de gasdruk beperkt.

Het toestel is nogal roestgevoelig en de plank waarin het toestel is gemonteerd is van gefineerd spaanplaat, het begint nu door vochtinwerking langzaam te zwellen.

Vorig jaar hebben we een Cadac Carri Chef in gebruik genomen (met extra gasfles) en dat is echt geweldig. Zie www.cadac-barbecue.nl/ Vooral de wok en de grilplaat gebruiken wij veel. Met de grill kan je echt op hoog vuur biefstukken bakken!

het kooktoestel gebruiken we nu alleen nog maar om water (rijst, pasta, etc.) te koken. daarvoor is het een prima oplossing: de hete pan met water staat waterpas, hoog en stevig op het gasstel; veilig gevoel met drie kleine kinderen.

Bewerkt: 08 Feb 2005 12:52 GMT

Bewerkt: 08 Feb 2005 12:53 GMT

Bewerkt: 08 Feb 2005 12:56 GMT

• WebMaster
  • Administrator
  • Administrator
Lees meer
19 jaren 7 maanden geleden #184 door WebMaster
Beantwoord door WebMaster in topic Buiten Koken
Oorspronkelijk geplaatst door: Paul Rustige

Hoi Joost,

Gaaf ding die Cadac. Een soort Skottelbraai met meer mogelijkheden?

Onze Coleman heeft een nieuw fornuis (vorige eigenaar). Daardoor kan deze nu niet meer buiten hangen. ik moet de beugel nog aanpassen, dan gaat het wel.

Uit onze tentjaren heb ik nog de Coleman 2-pits benzinebrander (zie plaatje). Deze staat op een houten kist met alle kookspullen er in. Voordeel: geen gasflessen, wordt heter dan gas en waait niet uit. Daarbij heb ik de Coleman Oven. Een opvouwbare doos waarin ik heerlijke Quiche en brood maak. Echt een aanrader. Deze plaats ik gewoon op het fornuis. Het koken op benzine is voor mij het ultieme kamperen.

Aangezien een BBQ op kool vaak verboden is heb ik een Gas-BBQ aangeschaft (17euro). De lavastenen geven toch een lekker aroma aan het vlees. Het werkt prima , alleen nu heb ik toch buiten een gasfles nodig, helaas.

Koken aan de wagen hoeft van mij niet zo. Wagen kan vuil worden en het is vaak te warm onder de luifel. Binnen koken doe ik uitsluitend in het voor- en naseizoen als het te koud of nat is.;)

• WebMaster
  • Administrator
  • Administrator
Lees meer
19 jaren 7 maanden geleden #185 door WebMaster
Beantwoord door WebMaster in topic Buiten koken
Oorspronkelijk geplaatst door: Ger Coppers

Buiten koken is een evenement.
Na de poten uitgedraaid te hebben en de luifel met 2 haringen vastgezet te hebben, komt het fornuis naar buiten.
Hangend aan de deur maken wij, maakt Lenie, de meest verrukkelijke gerechten klaar. De mede kampeerders, caravenners, kijken met argusogen toe. De rand van de caravan dient als opslagplaats voor kruiden etc.
De kritiek v.w.b. de druk en het roesten kan ik delen. Een maal per jaar haal ik het hele fornuis uit elkaar en maak het goed schoon. De rand rondom het fornuis hoeft niet te zwellen als je deze goed droog houdt.
Gasdruk is een probleem, (hoe op te lossen?) en het ontbreken van een thermokoppel, uitwaaien van de vlam ondanks de aanwezige windschermen.
Toevoegen van een Braai of BBQ naast het kooktoestel is mogelijk. "Inloggen" middels aangepaste slang.

• WebMaster
  • Administrator
  • Administrator
Lees meer
19 jaren 6 maanden geleden #186 door WebMaster
Oorspronkelijk geplaatst door: Jan en Carla

Buiten is een uitkomst. Bij ons kan binnen en buiten gekookt worden. Het moet echt extreem slecht weer worden, dan wordt er binnen gekookt. De aansluiting binnen wordt dan ook weggehaald.
Ook zeker een reden is dat je geen geurtjes binnen hebt. Meestal is het ook te warm om binnen de koken.

Je hangt de een rail aan de zijkant van de wagen en aan de achterkant van het kooktoestel. Je kunt ook een plank aan een rail hangen en een poot ter ondersteuning. Je kunt ook een gasleiding onder de wagen doortrekken en een aansluiting maken.
Bij rubriek foto's kun je ons exemplaar zien. De Dutchmen Voyager :)

• WebMaster
  • Administrator
  • Administrator
Lees meer
19 jaren 6 maanden geleden #187 door WebMaster
Oorspronkelijk geplaatst door: Roy Oosterom

Wij koken altijd buiten, mits het niet te koud is en niet te hard waait. Bij onze wagen (Coleman Destiny Rio Grande) is uitgerust met twee gas snelkoppelingen een voor in het aanrecht binnen en een achter een doorvoer opening aan de rechtekant van de wagen. tussen de deur en de dissel zitten twee ophangogen en met behulp van een steunstang hang je het binnen fornuis (3-pits Wedgewood) aan de buitenkant. Door de eerder genoemde doorvoer opening hebben we ook een 220v kabel met stekkerdoos lopen met aan de binnenzijde van de wagen een schakelaar. Dit stroompunt gebruiken wij voor de camping oven. Op de foto in de rubriek " voor leden" zie je het kkoktoestel aan de wagen hangen.

Tijd voor maken pagina: 0.102 seconden

PopUpClub.nl maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren en het gebruiksgemak te vergroten. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Akkoord' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Ik accepteer het gebruik van cookies op deze site.

EU Cookie Directive Module Information